AL-FATH US-SAKINA

KEMENANGAN ITU PASTI DAN JANJI ALLAH JUGA PASTI...JIKA KITA MENOLONG AGAMA ALLAH!

Isnin, 8 Ogos 2011

9 Ramadhan 1432H

Terlalu pantas masa berlalu..sudah masuk hari ke 9 kita berpuasa...


Tidak terdaya rasanya...mengejar masa yang berlari terlalu pantas ini...benarlah masa itu ibarat mata pedang...

Dan firman Allah SWT...bermaksud :"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian kecuali bagi mereka yang beramal soleh dan berpesan-pesan kepada kebaikan dan berpesan-pesan dengan kesabaran"(surah al-Asr:1-5)

Demi Masa...kita memang akan tergolong dari kalangan orang yang rugi jika kita tidak memanfaatkan segala masa yang kita ada untuk mentaati segala suruhan Allah SWT.

Demi Masa...kita juga akan jauh tertinggal jika kita tidak memanfaatkan masa yang kita ada untuk melaksanakan segala tuntutan Illahi...

Demi Masa...sebenarnya kita akan menjadi hamba Allah yang benar-benar berada dalam kerugian jika kita tidak menggunakan masa yang kita ada untuk beramal..serta amar makruf nahi mungkar....


Demi Masa...kita akan rugi jika..masa yang kita ada tidak dimafaatkan untuk menuntut dan mencari ilmu duniawi dan ukhrawi.

Masa akan terus berlalu pergi...tanpa mempedulikan kita...maka penuhilah masa dengan amal jariah,amal ibadat dan tuntutan rohani.

Jangan biarkan masa yang kita ada untuk melakukan perkara-perkara "lagha"@sia-sia..kerana dihujung usia @ masa kita....kita dengan sendirinya akan bermuhasabah diri..kemana perginya usia @ masa kita dihabiskan @ dimanfa'atkan ketika usia muda.

Mudah-mudahan Ramadhan kali membawa satu perubahan @ anjakan paradigma dalam kehidupan rohani dan jasmani kita...Inshallah...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan