AL-FATH US-SAKINA

KEMENANGAN ITU PASTI DAN JANJI ALLAH JUGA PASTI...JIKA KITA MENOLONG AGAMA ALLAH!

Isnin, 14 November 2011

PROGRAM SELEPAS PMR

KURSUS SEMBELIHAN



3hb November 2011..satu program khas untuk pelajar Islam tingkatan 3 telah diadakan ..di perkarangan sekolah...cukup indah dan cukup memberikan pendedahan kepada para pelajar.



Apa tidaknya...peristiwa penyembelihan telah dilakukan dengan mengorbankan 40 ekor ayam..namun seekor telah kecundang sebelum sempat di sembelih.

Hari yang memberikan pengalaman kepada pelajar tingkatan 3..proses penyembelihan ayam yang selaras dengan hukum syarak.

Bermula dari proses menyembelih,mencabut bulu,memotong ,membersih dan memasak..semua dilakukan dalam suasana "rewang" yang cukup meriah.

Alhamdulillah..program berjalan lancar...dengan kunjungan dan tunjuk ajar Ustaz Yusoh,Cikgu Maulan dan tidak lupa Ustaz Asmawi (Mawi) dari Pejabat Agama Islam Daerah Kluang...benar-benar memberikan kepuasan kepada para pelajar.



Moga selepas ini ...anak-anak semua bolehlah menyembelih sendiri "ayam"...bila ayah atau emak memerlukannya...untuk jamuan makan @ makan istimewa hujung minggu.

Penuhi segala tuntutan syarak yang diperolehi semasa taklimat 1 jam ustaz Mawi...moga kita terus berusaha mencari yang "fardhu' dalam pemakanan seharian kita...makanan yang halal,baik dan suci.

Melalui pemakanan ia akan membentuk sahsiah dan akhlak kita..maka jauhilah segala bentuk makanan dan minuman yang haram...dan pastinya makanan dan minuman haram akan menyebabkan "terhijabnya" doa kita...

Mudah-mudahan kita terus dilindungi dan diberkati Allah daripada terjerumus @ terjebak dengan perkara-perkara mungkar dan maksiat.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan