AL-FATH US-SAKINA

KEMENANGAN ITU PASTI DAN JANJI ALLAH JUGA PASTI...JIKA KITA MENOLONG AGAMA ALLAH!

Isnin, 20 Disember 2010

Sukarnya....jika kita memikirkan pandangan manusia.....


Manusia memang dilahirkan berbeza...
Berbeza dari segi
rupa....
fizikal....
sifat....
peribadi....
kecerdasan..
kebolehan...
kecekapan
...


Segala-galanya berbeza...
Hatta si kembar juga bebeza...
Cap jari...
warna kulit...
percakapan....

Dan perbezaan..
inilah sepatutnya menjadi...
titik tolak bagi kita untuk muhasabah diri

Kerana manusia itu semua sama di sisi Allah...dan yang membezakan manusia di sisi Allah adalah keimanan dan ketaqwaan kita terhadapNya.

Memang sering mempersoalkan "tubuh fizikal" ,"wajah" dan "kecerdasan" seseorang?
Semua ini tidak memerlukan penilaian yang lengkap..kerana setiap apa yang Allah SWT jadi dan ciptakan memang mempunyai fungsi @ kelebihan sendiri.


Persepsi manusia yangkadang-kadang menjadikan sesetengah dari kita ...kadang-kadang merasa rendah diri dan "rasa hati"...kerana tiada manusia yang minta dilahirkan dalam keadaan serba kekurangan...hanya Allah SWT yang mengetahui segala-galaNya.

Pasrah dan redhalah dengan ketentuanNya...siapa kita hendak mempertikaikan "bentuk fizikal" manusia @ ciptaan Allah..sesungguhnya kita hanyalah hambanya...yang dicipta...saling lengkap melengkapi...kekurangan dan kelebihan seseorang.


Betapa pun kita ini hebat....cemerlang..kaya...jutawan...jelitawan..semuanya adalah bersifat sementara..jangan hanya memandang "bintang di langit"...sesungguhnya bumi yang dipijak itulah...kadang-kadang memberikan kita seribu pengalaman...dalam hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan