AL-FATH US-SAKINA

KEMENANGAN ITU PASTI DAN JANJI ALLAH JUGA PASTI...JIKA KITA MENOLONG AGAMA ALLAH!

Isnin, 18 Oktober 2010

Kesesakan....@ kegawatan....@kekeringan...


Pabila masuk minggu ke-3..terasa sesak..gawat dan kering...poketnya....itulah kurasakan. Namun kadang-kadang bila difikir-fikirnya..sewajarnya aku wajib bersyukur..kerana aku tidak perlu turun ke laut...menabur benih di ladang...membanting tulang di bendang...dan sesungguhnya aku tidak perlu berpanas dan berhujan untuk mencari rezeki.

Sewajarnya kesyukuran ini..aku panjatkan ke hadrat Ilahi...aku masih punya kekuatan dan kudrat malah masih waras....jesteru itu..kenapa mesti mengeluh ...????

Itulah sebenar-benarnya sifat manusia (aku) kadang-kadang dan selalunya mengeluh..."jangan di pandang orang yang kaya...tapi lihatlah orang yang susah"..itulah kata-kata suamiku...jika aku selalu bercakap tentan "wang""duit" dan juga "rupiah"....

Kadang-kadang dan selalu juga berbahas dan berdebat dengan suami..."mana boleh kita hidup tanpa wang" walaupun wang bukan untuk hidup...tapi kita memerlukan "wang" untuk meneruskan hidup...

Jangan terlalu "obses" dengan wang..kerna rezeki itu Allah datangkan dengan pelbagai bentuk dan rupa...terlalu banyak rupanya kecetekan ilmu dan kejahilanku...rupa-rupanya aku...bukanlah "orang yang sabar" rupanya.

Pesan ayah..."berbelanjalah mengikut kadar kemampuan kita....jangan bermewah..."

Ah! di kala dan di saat inilah (ketika kewangan meruncing)...barulah menyedari betapa manusia ni memang "tidak pernah bersyukur" dengan apa yang dimiliki... Wallahu'alam....

1 ulasan: