AL-FATH US-SAKINA

KEMENANGAN ITU PASTI DAN JANJI ALLAH JUGA PASTI...JIKA KITA MENOLONG AGAMA ALLAH!

Selasa, 12 Oktober 2010

Percubaan SPM 2010


Hari ini pergi menghadiri Mesyuarat JKD Panitia Pendidikan Islam...Post Mortem dan mungkin juga analisa keputusan percubaan bagi matapelajaran Pendidikan Islam daerah Kluang (SPM).

Alhamdulillah..dapat tempat ke tujuh (kira-kira top ten) di atas SSAJ. Rasa-rasanya tiada apa yang hendak dibanggakan dengan keputusan ini. Namun bersyukur ke hadrat Ilahi kerana pelajar-pelajar @ anak-anak didikku mampu buat yang terbaik.

Di sebalik kaca...rupa-rupanya ada mutiara yang terlalu berharga. Tahniah ! Tahniah ! buat anak-anakku...kerana berjaya...mudah-mudahan kecemerlangan ini dapat dikekal dan dipertingkatkan...sama-samalah kita berusaha mencari keberkatan ilmu...kerana ia dapat membawa kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.

Siapalah kita jika hendak dibandingkan dengan pelajar sekolah berasrama penuh,sekolah kluster,sekolah elit dan sekolah berprestij...namun Alhamdulillah,kita mampu bersaing...yang penting USAHA,DOA dan TAWAKAL di dalam mengharungi dunia "pelajar".

Tiada yang mustahil jika kita berusaha dan bergantung harap semata-mata kepada Allah SWT..hanya DIA-lah pembuka ruang,penunjuk jalan dan pengurnia hidayah...andai kita mencari...kerana "sebutir mutiara" terlalu sukar untuk ditemui..jika kita tidak berusaha bersungguh-sungguh.

Siapa pun kita...kita hanya hamba Allah...mintalah padaNya...sesungguhnya DIA maha mendengar...rayuan dan rintihan hambaNya...dan amat rugi bagi mereka yang menidakkan kekuasaan dan rahmat Allah SWT.

Jangan sesekali bersifat riak,ujub dan takabur...kerana "syirik khafi" ini akan melenyapkan segala amalan kita seperti "api yang membakar" tiada apa yang tinggal...kecuali debu-debu yang berterbangan.


Bersyukurlah dengan segala nikmat kurniaan Ilahi kepada kita..agar kita sentiasa bermuhasabah di setiap gerak laku...kita..kerana kita ni "bukannya baik sangat" atau "kita bukanlah manusia yang sempurna"....


Didiklah diri kita dengan sikap merendah diri dan tawaduk...agar setiap apa yang kita terima sama ada ujian,musibah,nikmat akan dapat kita hadapi dengan penuh ketenangan...Insya'Allah.

1 ulasan:

  1. tahniah dan syabbas ustazah

    Kita tolong agama Allah, Allah akan tolong kita..

    BalasPadam