AL-FATH US-SAKINA

KEMENANGAN ITU PASTI DAN JANJI ALLAH JUGA PASTI...JIKA KITA MENOLONG AGAMA ALLAH!

Rabu, 19 Mei 2010

Ujian Itu Sepatutnya....... Mematangkan Kita

Ujian dan musibah...didatangkan kepada hambaNya untuk melihat tahap keimanan dan ketaqwaan kita kepada Tuhan Pencipta alam (Allah SWT)...tiada yang mustahil bagi Allah...manusia merancang ...Allah juga merancang..tetapi perancangan Allah itu lebih baik bagi kita.

Setiap ujian dan musibah yang didatangkan kepada kita..pasti ada hikmahNya...sesungguhnya Allah maha mengetahui perjalanan hidup hambaNya...mana yang baik dan mana yang buruk..segala-galanya adalah qada' dan qadar Allah..dan kita sebagai hambaNya...yang perlu menghadapi dengan penuh ketabahan dan kesabaran.

Tidak Allah datangkan ujian itu..diluar batas kemampuan hambaNya...yakinlah dengan pertolongan Allah..sesungguhnya ada keindahan di hujung segala ujian dan musibah yang diberikan kepada kita. Sebagai hambaNya..kita hanya perlu berdoa,berusaha dan bertawakal agar kita diberi kekuatan dan ketabahan dalam menghadapi segala ujian dan dugaan hidup ini.

Sebagai hambaNya..kita memang akan diuji...waima para rasul dan nabi juga diuji ..inikan pula kita hambaNya yang maha kerdil dan lemah..kerana jika tanpa bantuan dan kasih sayang Allah..kita tidak mungkin akan hidup dan bersedia untuk megharungi segala ujian dan dugaan hidup ini.

Bersyukurlah kita masih lagi di beri ruang untuk hidup,bernafas dan mencari rezeki...pandanglah ke bawah..jangan menongkat langit..kerana masih ramai lagi manusia-manusia yang lemah ...yang memerlukan bantuan dari saudara SeIslam mereka...

Anak-anak di bumi Palestin setiap hari berhadapan dengan guguran bom Israel,tembakan peluru...gugur mereka "syahid" di bumi Allah kerana mempertahankan Islam..tapi malang anak-anak di bumi Malaysia...ramai gugur kerana mati di langgar,berlanggar ,terlanggar akibat rempit...inikah yang hendak dibanggakan .....

Nyawa di bumi Malaysia...seolah-olah tidak mempunyai nilai....bayi-bayi dari kelahiran di luar dugaan akibat kembara maksiat (berzina) terus mencanak..dari hari ke hari...sebenarnya apa yang hendak kita lahirkan pada generasi akan datang kita...segala-galanya hancur selari dengan fenomena dunia dan hedonism yang amat dibangga-banggakan. Judi,zina dan arak adalah komponen ideal untuk menjahanamkan umat Islam...sesuatu yang "HARAM" seolah-olah telah menjadi "HALAL"...matlamat menghalalkan cara....

Sesungguhnya..laknatlah orang yang menghalalkan sesuatu yang haram dan "mengharamkan" sesuatu yang halal..betapa manusia hari ini telah kembali ke zaman JAHILIAH..."JAHILIAH MODEN"...segala maksiat yang berlaku dahulu...kini terkumpul di zaman siber...Nauzubillah.

Segala kepincangan berlaku...rasuah,maksiat,gay dan lesbian...penyakit umat Nabi Luth a.s...dibinasakan dengan diterbalikkan dunia..berdasarkan surah al-An'am :6..jelas menunujukkan kemurkaan Allah SWT...tidak pernah diambil berat dan dijadikan pengajaran...ingatlah sesungguhnya janji Allah itu pasti.

Lihat saja ....TSUNAMI,GEMPA BUMI,TANAH RUNTUH,BANJIR BESAR...segala yang berlaku merupakan bentuk ancaman dan peringatan Allah kepada kita...malangnya...ia hanya berlalu...sekadar menjadi mainan bibir...ah!sekadar fenomena alam..mana mungkin Allah hendak turunkan azab kepada kita...inilah kenyataan yang paling dangkal...hakikatnya itulah amaran Allah kepada kita...agar kita bersedia dalam menghadapi segala-galanya dengan memperlengkapkan diri dengan amalan dan ajaran Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan